[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 7، شماره 4 - ( سال هفتم، شماره چهارم، زمستان 1398 ) ::
دوره 7 شماره 4 مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور - صفحه 89 - 103 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی
ناهید نیکپور1 ، سید محمد حسین موسوی نسب* 2، مسعود فضیلت پور1
1- دانشگاه شهید باهنر کرمان
2- دانشگاه شهید باهنر کرمان ، hossein.mousavi-nasab@uk.ac.ir
چکیده:   (1472 مشاهده)
مقدمه
اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی از جمله رایج‌ترین اختلالات رشدی عصبی دوران کودکی محسوب می‌شود. توجه یکی از مهم‌ترین کارکردهای شناختی آسیب‌دیده در این کودکان می‌باشد که می‌تواند بسیاری از کارکردهای تحصیلی، اجتماعی و شغلی آینده این کودکان را متأثر سازد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی بود.
مواد و روش­ها
نوع پژوهش نیمه آزمایشی با  نمونه گیری هدفمند به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانش‌آموز پسر مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی به کمک مصاحبه بالینی و پرسشنامه کانرز شناسایی و انتخاب شدند و به طور تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل گمارده شد. به منظور اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تکلیف استروپ، آزمون عملکرد پیوسته، آزمون دسته¬بندی کارت¬های ویسکانسین و آزمون توجه تقسیم شده استفاده شد. آموزش توجه با استفاده از مجموعه‌ای از بازی‌های شناختی مرتبط با توجه و تکالیف توجه محور روی گروه آزمایش در 8 جلسه اجرا گردید. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافته­ ها
نتایج نشان داد که آموزش توجه، عملکرد توجه پایدار و بازداری پاسخ را در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی به طور معناداری بهبود بخشید، اما بر عملکرد توجه انتخابی، توجه متناوب و توجه تقسیم شده اثر معناداری نداشت.
نتیجه­ گیری
با توجه به یافته‌ها، برای ارتقاء توجه پایدار و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی می­توان از بسته آموزشی حاضر استفاده نمود
واژه‌های کلیدی: اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی، توجه، شناخت
متن کامل [PDF 1344 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1398/2/5 | ویرایش نهایی: 1399/4/9 | پذیرش: 1398/6/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/8/10 | انتشار: 1398/12/11 | انتشار الکترونیک: 1398/12/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikpour N, Mousavi Nasab S M H, Fazilat-Pour M. The Effectiveness of Attention Training on Total Attentional Functions in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. J Neyshabur Univ Med Sci. 2019; 7 (4) :89-103
URL: http://journal.nums.ac.ir/article-1-716-fa.html

نیکپور ناهید، موسوی نسب سید محمد حسین، فضیلت پور مسعود. اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور. 1398; 7 (4) :89-103

URL: http://journal.nums.ac.ir/article-1-716-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( سال هفتم، شماره چهارم، زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی نیشابور J Neyshabur Univ Med Sci

*** هرگونه کپی برداری از این سایت بدون ذکر منبع غیر قانونی و همراه با پیگیری های قضایی می باشد *** مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور *** Any copying of this site without citing the source is illegal And is associated with the pursuit of justice ***

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4207