:: دوره 4، شماره 4 - ( سال چهارم، شماره چهارم،زمستان 1395 ) ::
دوره 4 شماره 4 مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور - صفحه 1 - 10 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش شادکامی به شیوه شناختی – رفتاری فوردایس بر میزان احساس انسجام روانی بیماران دیابتی نوع دو
مریم حسینی *، محمد سعید عبدخدایی
چکیده:   (1407 مشاهده)

مقدمه

مشکلات روانشناختی بیماری‌‌های مزمن از جمله دیابت که اغلب نادیده گرفته می‌‌شوند، لزوم توجه بیشتر به درمان مناسب را روشن می‌‌سازد. در پژوهش حاضر اثر برنامه آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر انسجام روانی بیماران دیابتی نوع دو مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش‌‌ها

طرح پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود. نمونه شامل 24 نفر از بیماران دیابتی مرکز انجمن دیابت پارسیان مشهد با میانگین سنی 57 سال بود. گروه آزمایش تحت آموزش مهارت‌‌های ارتقا شادکامی به روش فوردایس قرار گرفتند. داده‌‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌‌ها

نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش برنامه شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس توانسته میانگین نمرات احساس انسجام روانی بیماران دیابتی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه گواه، افزایش دهد.

نتیجه‌‌گیری

آموزش برنامه شادکامی فوردایس ضمن افزایش احساس شادکامی بیماران دیابتی بر افزایش احساس انسجام روانی بیماران دیابتی مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: درمان شناختی رفتاری، شادکامی، احساس انسجام روانی، دیابت
متن کامل [PDF 723 kb]   (486 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۸



XML   English Abstract   Print


دوره 4، شماره 4 - ( سال چهارم، شماره چهارم،زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها