ارزیابی اثر تمرین تصویرسازی حرکتی پس از جلسۀ تمرین بر تحکیم حافظۀ حرکتی سالمندان (مطالعه نیمه آزمایشی)
|
زهرا استیری*1، الهام مهدوی2، محمدرضا شهابی کاسب2 |
1- دانشگاه حکیم سبزواری ، zstiri@hsu.ac.ir 2- دانشگاه حکیم سبزواری |
|
چکیده: (188 مشاهده) |
مقدمه
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی اثر تمرین تصویرسازی حرکتی پس از جلسۀ تمرین بر تحکیم حافظۀ حرکتی سالمندان بود.
مواد و روشها
جامعه آماری پژوهش، سالمندان زن و مرد سالم ساکن در آسایشگاههای شهر مشهد بودند که 22 نفر از افراد واجد شرایط به صورت تصادفی در 2 گروه تصویرسازی حرکتی و کنترل (11 نفر هر گروه) قرار گرفتند. مداخلات درگروه آزمون شامل مراحل اکتساب، بازیابی پس از 24 ساعت و یک هفته بود. تکلیف حافظۀ حرکتی شامل اجرای یک توالی انگشتی بود که پس از آن تمرین مکمل تصویرسازی حرکتی برای گروه تجربی و مطالعه کتاب به مدت 15 دقیقه برای گروه کنترل اجرا شد. در توصیف آماری دادهها از شاخصهای میاتگین و انحراف استاندارد و در تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازههای تکراری (تعیین اثر بخشی تمرینات تصویرسازی حرکتی) و نیز از آزمون تعقیبی بونفرونی جهت مشخص شدن تفاوت معنیدار در مراحل مختلف استفاده شد و جهت مقایسه دو گروه از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافتهها
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در مرحله یادداری 2، بین دو گروه تصویرسازی حرکتی و کنترل تفاوت معنیدار آماری با برتری گروه تصویرسازی وجود دارد (F=9/87 و P=0/005).
نتیجهگیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از تمرین تصویرسازی حرکتی موجب بهبود معنادار در مراحل مختلف شد؛ همچنین، تمرین مکمل تصویرسازی حرکتی در تحکیم و بهبود حافظه حرکتی سالمندان پس از یک هفته موثر است. |
|
واژههای کلیدی: تحکیم حافظه، تکلیف حافظه حرکتی، تمرین ذهنی، خواب، یادگیری توالی حرکتی |
|
متن کامل [PDF 546 kb]
(39 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1397/12/8 | ویرایش نهایی: 1399/10/1 | پذیرش: 1399/2/27 | انتشار: 1399/10/1 | انتشار الکترونیک: 1399/10/1
|
|
|
|